Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií.


Stravovacie návyky

Aké je správne zloženie stravy?

Prečítajte si vyjadrenia naších odborníkov na tému stravovacie návyky.

MUDr. Dagmar Prokešová


endokrinologická ambulancia
Centrum pre liečbu obezity
Poliklinika Átrium
Rezedová 5
821 01 Bratislava

Každé hlavné jedlo musí obsahovať bielkoviny.

Nájdete ich vo vaječnom bielku, mäse, mlieku aj tvarohu, mliečnych výrobkoch, sóji a strukovinách. Bielkoviny vás spoľahlivo zasýtia.

Tuky, najmä rastlinné vo forme olejov lisovaných za studena, rôznych orechov a semien sú v strave takisto dôležité. Konzumujte ich, avšak s mierou.

Čo treba uprednostňovať ?

  • a) Uprednostňujte celozrnné pečivo, chlieb a cestoviny – dlhšie sýtia a sú zdravšie.
  • b) Strukoviny sú nízkokalorické a sú bohaté na bielkoviny a vlákninu. Rýchlo vás zasýtia na dlhý čas.
  • c) Dajte ti zeleninu alebo nízkotučné mliečne výrobky, zasýtia váš prvotný pocit hladu.
  • d) Dodržujte pitný režim – pite vodu, čaj a nesladené nápoje.
  • e) Nepite sladené nápoje (limonády a koly) ani alkohol.

Správna životospráva sa skladá z mnohých drobných každodenných krôčikov. Každý človek má šancu aspoň trocha zlepšiť svoje stravovanie, svoju životosprávu a schudnúť!

Keď vás prepadne náhly hlad, vyskúšajte akupresúru: pritlačte si prostredník približne na 25 sekúnd na mieste medzi hornou perou a nosom. Takýmto spôsobom hlad prejde alebo sa zmierni.

Negatívne myšlienky vyvolávajú nutkanie prejedať sa. Keď doľahne samota a smútok, namiesto prejedania sa zájdite radšej ku kamarátovi na kus reči, vyberte sa do prírody, na výstavu, prejsť sa, začnite niečo tvoriť. Všetko je lepšie, ako zaháňať zlú náladu jedlom.

Oddych a dostatočný spánok sú dôležitou súčasťou redukčného snaženia. Keď pôjdete skôr spať, nemusíte prekonávať večerný hlad a zlepšíte si metabolizmus.

Začnite sa hýbať. Pohyb zlepšuje náladu, spaľuje kalórie, zrýchľuje metabolizmus, tak si vďaka nemu môžete dopriať o niečo viac jedla a zároveň budete chudnúť. Viac informácií o pohybe nájdete v našej sekcii pohyb.