Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií.


Stravovacie návyky

Tipy pre zdravú výživu

MUDr. Dagmar Prokešová


endokrinologická ambulancia
Centrum pre liečbu obezity
Poliklinika Átrium
Rezedová 5
821 01 Bratislava


  1. Menšie taniere pomáhajú – vyzerajú plnšie aj pri menšej porcii. Jedlo si pekne upravte.
  2. Rozdeľte si tanier na tretiny: 1/3 nech tvorí mäso alebo mliečny výrobok, 1/3 zelenina alebo ovocie a 1/3 príloha alebo chlieb.
  3. Položte si k tanieru šálku teplého čaju a pite ho počas jedenia. Teplé nápoje podporujú trávenie, tlmia hlad a zároveň vás prinútia dlhšie žuť.
  4. Sladkosti, slané čipsy, sladené nápoje a pod. nemajte voľne na očiach. Najlepšie ich nemajte doma vôbec.
  5. Keď pri sedení pred televíziou alebo počítačom neviete odolať maškrteniu, vyberte si aspoň tie správne lahôdky. Pokrájajte alebo len naservírujte si zeleninu (mrkva, kaleráb, hrášok, kukurica...) a/alebo si dajte netučný mliečny výrobok (syr, jogurt, tvaroh na sladko, na slano alebo s obľúbeným korením).
  6. Namiesto čipsov a slaných solených orieškov si doprajte radšej čerstvé pukance pripravené bez tuku.
  7. Sladkosti nahradíte kúskom ovocia, ovocným jogurtom, tvarohom na sladko. Ak už neviete odolať, siahnite po čokoláde s obsahom kakaa 60% a viac a budú vám stačiť aj dva dieliky na zahnanie chuti na sladké. Výnimočne si dajte maškrty, ale v malom množstve.
  8. Pri hlade v čase mimo hlavných jedál skúmajte – nie je to skôr len chuť na niečo? Napite sa, zamestnajte sa nejakou činnosťou, choďte sa prejsť, potom skôr spať. Zuby si očistite večer skôr, tak nebudete mať chuť na „zobkanie“ pred spaním.
  9. Do obchodu nikdy nechoďte hladní, nakúpili by ste aj to, čo nepotrebujete. Nakupujte podľa vopred pripraveného zoznamu a len malé balenia.